بهار توبه شکن

بهار توبه شکن

به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم
"بهار توبه شکن" می‌رسد چه چاره کنم
سخن درست بگویم نمی‌توانم دید
که می خورند حریفان و من نظاره کنم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

بررسی وضع مدیریت ادارات شهرستان(فرمانداری)

يكشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ

بعد از گذشت نزدیک به یک سال و نیم از کار فرماندار جدید شهرستان تصمیم بر آن شده که به بررسی فعالیت ایشون بپردازم.

 

بعداز رفتن جناب آقای پوراحمد از شهر جناب آقای شفعتی فرماندار شهرستان شدند

در همون جلسه تودیع و معارفه ایشون گفتند من عملی هستم و کارهای جهادی میکنم و زیاد در گیر و گور کارهای اداری نمیمونم.

ایشون همیشه میگفتند میخوام اتاق فکر تشکیل بدم. میخوام اون لیست های قدیمی فرمانداری که همیشه دعوت میشدند بذارم کنار و افراد تحصیلکرده و کارکرده را به جمع مشاورین خودم دعوت کنم(در قسمتی میگفتند این لیست ها انقدر قدیمی شده که طرف فوت کرده اسمشون هنوز تو لیست هست!!) 

در همون دیدارهای مردمی ابتدای انتصاب، همه نظرات مردم را در یک دفتر جیبی کوچک یادداشت میکردند

روزهای اول کارشون بود که از یکی ادارات گزارش رشوه رسیده بود و خود ایشون سریع به اداره میروند و به ریاست اداره تذکر میدهند.(از نمونه کارهای جهادی)

 

اکنون به صورت موضوعی به بررسی عملکرد ایشون میپردازیم.

 

-      مسائل آموزشی:

در ابتدا وارد حوزه آموزشی شهرستان خواهیم شد و در بدو امر به بررسی وضعیت آموزشی شهرستان از دید فرماندار و ریاست شورای آموزش و پرورش میپردازیم.اولین انتصاب ایشون وقتی بود که امام جمعه شهرستان سفر بودند و ایشون ریاست آموزش و پرورش را منصوب میکنند.(که البته به نظر من بسیار بده که فرماندار یک شهرستان بعنوان قدرتمندترین نماینده قوه مجریه اینگونه دست به تغییر مدیران میزنند.) در این انتصاب بماند که شاید به زعم حتی خود ایشان عجولانه عمل کردند و ای کاش در این تغییرات کمی بردباری و بررسی به خرج میدادند و در بین نیروهای موجود درست رصد میکردند.(مثل گزینه ریاست اداره ارشاد که بعد از یکسال بررسی گزینه های متفاوت، دست به تغییر زدند.)

کما اینکه فراموش نکنیم خود آقای شفعتی همیشه اذعان کردند که شهر مشکل نیروی انسانی داره. پس بهتره آقای شفعتی اگر واقعا دوست دارید ده سال دیگه از شما یادگار خوبی بمونه با قدرت و سرمایه وارد این حوزه بشید. (حتی تعجب من اینجاست که با اینکه خود ایشون هم از مراسمی که قرار بود با همکاری آموزش و پرورش برای تجلیل از ستارگان شهرستان برگزار بشه خبر داشتند ولی بعد از اون هیچ پیگیری برای این قضیه نداشتند)

در بحث نیروی انسانی که همیشه تا الان از ایشون شنیدیم که نیروی انسانی در شهر نداریم، باید مستقیم سراغ آموزش و پرورش بریم. آقای شفعتی بجز جلسات مرسوم و اجباری که باید تحت عنوان شورای آموزش و پرورش بگیرید تا الان چه برنامه مدون و تنظیم شده ای برای این حوزه داشتید؟

اگر یادتون باشه خود شما در تابستان در جلسه ای که بعد از انتشار آمار کنکور امسال داشتیم، گفتید باید برای سال آینده برنامه درست داشته باشیم و الان درست وسط سال آینده تحصیلی هستیم!

 

-      مسائل اقتصادی:

یکی از اهداف خوب ایشان این بود که برای اولین بار به ادامه مسیر فرماندار قبل پرداختند و گفتند ما به کمک مالی نیاز نداریم و سرمایه گذار میخواهیم.(واقعا قابل تحسین است این حرکت ایشان). ولی شاید بهتر بود این حرف ایشان با بررسی های مدیریتی بعدی و فراهم آوری طرح های تجاری (business plan) همراه میشد که با توجه به پتانسیل های شهرستان و سند چشم انداز شهرستان می بود. درست مثل استان اردبیل که استاندار باهوش این استان درست بعد از یکسال به رسانه ها گفتند اردبیل آماده جذب و هدایت سرمایه گذاران به طرح های مورد علاقه آنهاست

ولی الان بعد از گذشت یکسال شاید با حرفهای آقای جواهری در مراسم دانشگاه ریاضی خوانسار که به گلایه پرداختند و از عدم همکاری مسئولین شهرستان گله داشتند و حتی از سنگ اندازی های این مدت به خودشون گله داشتند کمی بر این حرفها جای شک و شبهه وارد باشه

یکی دیگر از زمینه هایی که خود من در اولین دیدار خصوصی خودم با ایشون مطرح کردم بحث مناطق ویژه اقتصادی بود که در طرح خروج از رکود دولت مطرح شده بود و از ایشون خواستم پیگیر کسب این امتیاز برای شهر باشند و بعد از اون در تابستان امسال که در مصاحبه گروه دبیرستان شریعتی با ایشون شد، به کل این قضیه رو رد کردند و گفتند کسی به من نگفته.(دیگه که الان کار از کار گذشته و آقای میرمحمدی نماینده محترم،این امتیاز رو برای گلپایگان دارند دنبال میکنند،ولی وجدانا یبار اگه اون دفتر کوچیکه رو دارید یه نگاه بش بندازید)

 

-      مسائل فرهنگی:

از دیگر زمینه هایی که باید مورد بررسی قرار بدهیم سیاست فرهنگی ایشون بود.هم جزو نقاط ضعف و هم نقاط قوت ایشون بلاتکلیفی اداره فرهنگ و ارشاد و شهرستان بعد از یکسال بود و به عنوان نقطه قوت معرفی میکنیم چون درست وقت صرف بررسی گزینه ها کردند. ولی متاسفانه در نهایت به بدترین شکل ممکن گزینه مورد نظر معرفی شد. یک معارفه بدون هیچ مراسم و سخنرانی و به نظر خودشون بخاطر جلوگیری از حاشیه ها و ترکش ها(که در ادامه مطلب مفصل بررسی میکنیم.) و بعداز آن هم آنچنان رویکرد روبه جلویی (حداقل تا الان) از اداره ارشاد ندیدیم که فعلا جای واگویی مطالب نیست.

 

در خود فرمانداری هم چند تغییر داشتیم. تغییر حراست فرمانداری و مهمتر از آن تغییر بخشدار. در ابتدای ورود آقای شفعتی مدام ایشان به استفاده از نیروی بومی تاکید داشتند. ولی بعدا وقتی متوجه شدند واقعا شهر با کمبود نیروی انسانی خبره مواجه هست تصمیم به استفاده از نیروهای غیربوم گرفتند و انصافا آقای رضاقلیان از بهترین انتخاب های ایشون بودند.(شاید بشه با همین تجربه گفت استفاده از نیروهای غیربومی ولی کاربلد و مسلط خیلی بهتر از استفاده از نیروهای منجمد بومی است). و در آخر بحث معاونت فرماندار. در این مدت حرف و حدیث بسیار زیاد بود. ولی در آخر آقای صانعی منصوب شدند که فعلا برای قضاوت درباره ایشان زود است. جا دارد از زحمات آقای ناطقی معاونت اسبق هم قدردانی و تشکر کنیم.

 

در حوزه بهداشت و درمان در سال گذشته دکتر علایی بجای دکتر وحدتی تصدی ریاست بهداشت شهرستان را بعهده گرفتند ولی هنوز آنچنان تغییر مشهودی در سیستم بهداشت و درمان شهرستان بچشم نمی خورد.(علی رغم طرح های متفاوتی که در سطح کشور در حال اجرا هستند ولی هنوز به طور مشهود اثرات این طرحها در خوانسار احساس نشده)

 

حوزه ورزشی هم در این یکی دوماه ریاست جدید منصوب شدند ولی دوباره عجیب. ریاست قبلی حضور نداشتند

 

اما بیایم سراغ چندتا نکته.

اول اینکه آقای شفعتی سعی کنید در این ادامه زمان که دارید از سیاست های ارتباطی گذشته با مردم استفاده نکنید. مثلا درست است که در زمان شهرداری میگفتید ترکش داره میاد ولی الان بعنوان فرماندار جالب نیست این حرف و صرفا بر ناتوانی شما برای برقراری ارتباط بین قوای حاکم بر شهر دامن میزنه، نه چیز دیگه ای. سعی بر این داشته باشید در این مدت با بهره گیری از همه نیروهای موجود در شهر برای پیشبرد اهداف دولت قدم بردارید.

 

نکته دوم ارتباط شما با نیروهای انسانی شهر و مدیران. وقتی شما از نیرویی خوشتون نمیاد از هر دری برای تخریب و ایجاد نارضایتی بین مردم استفاده میکنید.(البته بصورت عامل سوم)بهتر اینه که از الان خودتون مستقیم وارد صحنه بشید و در کنار اصطلاح مدیریتی "طوفان فکری" که از اون زیاد استفاده میکنید از سایر اصطلاحات و دانش های روز مدیریتی هم بهره ببرید.

 

نکته سوم درباره حرفهای چند پهلو زدن که زمان شهرداری هم داشتید. مثال واضح درباره معدن سرب که اول شما به چند نفر گفتید و اونها اساسی درباره معدن و مضرات اون بر محیط زیست و آب شهرستان با سند و مدرک به شما منتقل کردند، و شما بطور موازی داشتید مقدمات راه اندازی معدن را فراهم میکردید که در آخر با موضع گیری شدید مردمی مواجه شدید و در ظاهر تعطیل شد (در ظاهر گفتم چون گویا دوباره این معدن محترم درخواست برق کردند!!)


نکته آخر هم درباره یکی از ویژگی های آقای شفعتی.

شما همیشه مدام میگید داره ترکش میاد و تحت فشار هستم و دارند فشار میارند من از این پست برم کنار و ...

اول از همه درباره همین حرفها بگم که بسیار زشت و زننده است برای قدرتمندترین بازوی قوه مجریه در یک شهر که این قبیل صحبت ها داشته باشه. چون من به شخصه جز ضعف اون طرف برداشتی دیگر ندارم.(یکی از دلایلی که مردم خوانسار از آقای سید معلمی به نیکی یاد میکنند قدرتمند و جسور بودن ایشون بود) کما اینکه الان شما در جایگاه فرماندار هستید وظیفه مدیریت نیروهای شهری بر عهده شماست و شما هستید که باید نیروهای شهر در کنار هم یکپارچه کنید نه اینکه با این حرفها باعث اختلاف افکنی و فاصله بشید.

در همین خصوص شما معارفه هایی که با نیروهای جدید داشتید فوق العاده بد بود. از همه بدتر ریاست ارشاد که به بهانه اینکه ترکش میاد از برگزاری یک مراسم درست حسابی امتناع کردید و با همین کار قدرت خودتون و نیروی جدید خودتون رو محدود کردید. یا بعد از اون ریاست تربیت بدنی که بخاطر مشکلی که گویا با ایشون داشتید حتی ایشون تو جلسه تودیع معارفه که به سبک خودتون برگزار شد نبودند. 

 

در آخر هم باید این نکته را بازگو کنم، همانطور که روز اول انتصاب، شخصا طی تماسی به آقای شفعتی قول همکاری و حمایت دادم ولی باید در لحظاتی هم انتقاد کرد تا بلکه سیستم و مدیریت از حالت اینرسی و لختی خارج بشه.

 

به هرحال ما همچنان از یاران چشم یاری داریم...

و من الله توفیق

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۳
امیر صانعی خوانساری

نظرات  (۷)

بنظر من ایشون تو همون مجموعه شهرداری به کارشون ادامه می دادند میتونستند بهتر برای شهر خدمت رسانی کنند چون کارنامه ایشون تو فرمانداری با شهرداری قابل مقایسه نیست و شاید هم تا حدودی ناشی از حمایت نکردن نماینده خونسار تو مجلس از ایشون باشد که متاسفانه همدلی بین جناب فرماندار، امام جمعه و نماینده مشاهده نمیشود.
متاسفانه تو شهر گلپایگان در همین مدت کم شرکت توسعه و عمران با سرمایه خودشان تشکیل و هر هفته میزبان یک هئیت اقتصادی و مسئولین کشوری هستند در صورتی که ایشون می توانستند سرمایه خیرین خونساری را در همین مدت کم در یک صندوق یا شرکت سرمایه گذاری تشکیل و از سایر افرادی که خواهان سهامدار شدن بودند عضو گیری و به چند پروژه که قابلیت بازگشت سرمایه و کسب سود با نرخ مناسب داشتند همچون توسعه کارخانه صنایع فلزی، دهکده ی گردشگری و ... جذب مشارکت می کردند و سود کسب شده تا چند سال فریز و به پروژه های جدید اختصاص می یافت و بعد از یک بازه زمانی که بیکاری از خونسار ریشه کن میشد سود سهام پرداخت می شد.
همانگونه که قبلا در خوانسار نیوز گفته بودم متاسفانه در آزمون های استخدامی دیگر خوانسار جایگاهی ندارد و یا با جذب نیروی حداقلی را برای آن شاهد هستیم حالا نباید فرمانداری که ادعای کمبود نیروی انسانی در شهرستان می کند با رایزنی با معاونت های ریاست جمهوری و ریاست های ادارت استانی و حتی تهران و همچنین نفوذ خوانساری ها مقیم تهران خواهان جذب بیشتر در ادارت این شهر باشد یا باید فقط نظاره گر اوضاع باشد؟ چرا ایشان با بانک های غیر دولتی جهت ایجاد شعب در شهرستان مذاکره نمی کنند؟ چرا ایشان بدنبال اخذ رشته های پرطرفدار برای دانشگاه ریاضی و کامپیوتر نیستند بهتر نبود بجای دانشکده کشاورزی بدنبال اخذ مجوز دانشکده فنی و مهندسی بودند؟ چرا ایشان نسب به تعیین تکلیف چاپخانه و بازگشت سرمایه ملی به مردم کاری نکردند؟ و هزارن چرا دیگر که بنظرم مربوط به تحریم نمی شود که ایشان جواب بدهند منتظر رفع تحریم ها بوده ایم.

لابد هنوز استخدام نشدی ای

این اختلافی که بین امام جمعه و نماینده مجلس و فرماندار وجود داره (هر سه باهم)باعث عقب افتادگی شهر میشه!
فقط از ین طومار بلند شما همین برداشت میشه
بقیه اش ناشی از غرض شخصی شما با اقای شفعتی ک کار نا پسندانه ایه
و بهتر بود از نقل قول های مستند استفاده کنید نه اینکه فلانی فلان حرفو زده و دیگری چیز دیگه ای!چون خودم شخصا بارها با اقای شفعتی مباحثه داشتم واصلا نه حرفشون و نه افکارشون اینگونه بود
در پایان همیشه ایشون با قدرت چه در شهرداری و چه در فرمانداری تا بحال انجام وظیفه کردند و خدا کنه نیت ناپسندی از این حرفا نداشته باشید

سلام مشکلات شهر کوچک ما را می توان اینگونه بیان کرد که هر یک از مسئولین دست بالایی ما به نوعی خود را ناجی شهر در زمینه های اقتصادی ، فرهنگی ، دینی ، و سیاسی از منظر و نگاه خاص خود می دانند و لذا در همین راستا دچار تعارض و چند گانگی می شوند و اگر قرار باشد مسئولی در اداره ای تعیین شود هر کدام از ایشان به دنبال تامین نظرات و تقویت جایگاه خود می باشند . برای نمونه تعین ریاست اداره آموزش و پرورش از همین نمونه است که در زمان غیبت امام جمعه تعیین گردید همین مطلب نشان دهنده آن تعارض میان دو مسئولیت رد بالای شهرستان می باشد که فرماندار برای انتخاب گزینه خود به جهت نبود فشار های محدود کننده از طرف مقابل آن اقدام را صورت می دهد و یا در مورد مسئول اداره فرهنگ و ارشاد به دلیل اینکه ریاست قبلی آن آقای شریعتی کاملا هماهنگ و در راستای امام جمعه و تقویت خواسته ها و اراده ایشان حرکت می نمود مورد حمایت کامل ایشان بوده و لکن آن مسئول توجه چندانی به خواسته های سایر اقشار جامعه خوانسار  نمی نمود و مورد نارضایتی جمعی از همشهریان بودند . به نظر می رسد اگر جنابان مسئولین کمی از لاک و پوست خودساخته اشان خارج گردند و نگاه از سمت خودرا به سمت واقعیات پیرامونشان بگردانند و به جای خود محوری ، به خدا محوری تکیه کنند که شاید آن غم و ناراحتی را که به نظرشان برای دین و یا شهر دارند و لیکن در حقیقت نگرانی از جایگاه و مقام است ، مشکلات جوانان مظلوم و دین دار و پویای آن از رکود و بیکاری و خمودی و افسردگی حل شود   

پس پیراهن زردد کو  عقده ای هستی

برادرعزیز برخی اظهارنظرها بسیارناشیانه بیان می شود وبدنیست ازقانون ومقررات کمی اطلاع پیداکنیم 
اولاً انتخاب هرمدیری از طرف مدیرکل بالا دستی وبا انجام مصاحبه وگزینش صورت می گیره واین بدنوهینی است که به فرماندارمحترم شهرنسبت می دهید این که بیان کردیدکه ریاست اداره آموزش و پرورش از همین نمونه است که در زمان غیبت امام جمعه تعیین گردید همین مطلب نشان دهنده آن تعارض میان دو مسئولیت رد بالای شهرستان می باشد  اینگونه نیست نگاه امام جمعه ی شهرستان  ودیگر مسولان به مدیران شهرستان بومی گزینی  واستفاده ازنیروهای توانمند خوانساری که به درد های شهر اشرافیت کامل دارند وشهرخوانسار به نظر بنده محلی برای آزمایش وخطا نیست که برخی نیروها ی غیربومی وارد شوند ودرس مدیریت یادبگیرند چرا ماهمیشه عادت کردیم که یادکنیم مرغ همسایه غازاست وبه به  وچه چه سردهیم هرکدام ازنیروهای خوانساری درحدودرجه ی یک مدیر کل هستند ولی متاسفانه مافقط یادگرفته ایم تخریب کنیم  نمونه های آن نیروهای که به شهرهای دیگر رفته اندنگاه منصفانه داشته باشیم جایگاه های آن ها کجا هست که باعث افتخار خوانسار هستند پس عادت کنیم حتی بدخود راهم خوب ببینیم نه اینکه فقط نیمه ی خالی لیوان رامشاهده کنیم  نمونه هایی که خوانساری بودند ودرجایگاه های رفیع درکشور قرارداشتند جناب آقای محرابیان وزیر صنایع جناب آقای تشیعی معاون وزیرنیرو و... من فکر می کنم اگه اینا خوانسارمدیر بودند وخیلی افراددیگه ما نکات مثبتشان رانمی دیدیم وفقط تخریب وتخریب  مقداری سعی کنیم به قول سهراب چشم هایمان رابشوییم وطوری دیگر نگاه کنیم  

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی