بهار توبه شکن

بهار توبه شکن

به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم
"بهار توبه شکن" می‌رسد چه چاره کنم
سخن درست بگویم نمی‌توانم دید
که می خورند حریفان و من نظاره کنم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

قرآن پژوهی(جهنم یا بهشت)

چهارشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳ ق.ظ

من همیشه بر این باور هستم و (شاید)خواهم بود که جهنمی وجود ندارد.

اما چرا؟؟

جهنم جایگاهی بسیار زشت و پلید و میتوان گفت به زبان ساده جایگاهی منفی است. 

خداوند منبع نیروها و ویژگی های مثبت است و از چنین ذات پاکی آیا(به نظر شما) بر می آید ،وقت برای بنا گذاشتن جهنم بگذارد؟ اصلا طبق مبانی دین و اسلام نمیتوان به خدا ویژگی و صفت بد نسبت دهیم و ساخت جهنم یک صفت منفی و ضعف است.


اما حال باید به این نکته پرداخت که جهنمی که در قرآن اسم آن برده شده و مطرح شده چیست؟ هفت طبقه جهنم و بهشت؟؟؟

در کلیسای وانک اصفهان بودم که تصویر زیر خیلی برایم جالب بود و خیلی به من امید داد و باور کردم که تصویر ذهنی من تقریبا درست است.


بهشت  و جهنم کلیسا وانک


جهنم و بهشت را میتوان به صورت صفتهای کیفی در نظر بگیریم. مثلا میتوان گفت خوب و بد. 

از ذات خدا امکان کار عبث بر نمی آید،بنابراین ساخت جهنم که کاری عبث است از ذات خدا بعید است.

اما حالا که همه اینها را مطرح کردیم،میتوان استدلالی کرد که "جهنم = بهشت با کیفیت پایین "


بگذارید کمی بیشتر به این عکس بپردازیم. لحظه ای که عکس رو نگاه میکنم خیلی ذهنم درگیر یک مطلب شد. طبقه دوم(یک طبقه بالای جهنم)..

اگر واقعا همین تصویر بهشت و جهنم باشد، پس بدین معنی است که مایی که در آرزوی حوری و غلمان(هوری و قلمان) روزها را به شب رساندیم در طبقه دوم بهشت آنهم لخت!!! حضور داریم.احتمال میدهم خواننده های وطنی مقیم آمریکا و دوبی نیز در این جایگاه حضور دارند (من خودم چنین جایگاهی را مناسب نمیبینم) ولی شاید برای خیلی از ما، غایت آمال آرزوهایمان است.

من که حداقل در آرزوی طبقه سوم و چهارم هستم، شما را نمیدانم.

و من الله توفیق


پ.ن 1: اول از همه بگویم که از این تصویر برای استدلال تصورات ذهنی خودم استفاده کردم و هیچ دلیلی بر ترویج مسیحیت نیست.

پ.ن 2: نوشته های بالا صرفا استدلالات بنده بر اساس نگاهی گذرا به متن قرآن و تعلیمات دینی بنده است.

پ.ن 3: در اواخر نوشته ام ،زبان به طنز بردم،زیرا همیشه عادت دارم مطالب سنگین را در قالب طنز به ذهن مخاطب خود القا کنم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۷
امیر صانعی خوانساری

نظرات  (۱۱)

داد درویشی از سر تمهید

                                       سرقلیان خویش را به مرید

گفت که از دوزخ ای نکوکردار

                                        قدری آتش به روی آن بگذار

بگرفت و ببرد و باز آورد

                                        عِقدِ گوهر ز دُرجِ راز آورد

گفت که در دوزخ هر چه گردیدم

                                        درکات جحیم را دیدم

آتش و هیزم و زغال نبود

                                        اخگری بهر اشتعال نبود

هیچ کس آتشی نمی افروخت

                                        زآتش خویش هر کسی می سوخت!

                                                                     (طبیب اصفهانی)
نه تنها جهنم به اون مفهوم وجود نداره بلکه بهشت هم به اون معنا وجود نداره

پاسخ:
مرسی از نظر عالی ای که دادی

مین روحد

حلا باید حالیمون گنو که شما جی وبلاگ داره؟

بوره مین وبلاگ نویسان تا همه بدشناسنده

مطلبد جی قشنگ به

پاسخ:
چشم داش حمید گل
۱۱ اسفند ۹۲ ، ۰۷:۲۳ زهرا اصفهانی
من حس می کنم ما ها بیشتر الان کم کاری ،تنبلی خودمون رو به حساب شرایط می ذاریمو می گیم الان که وضع زندگی  ایرانی چندان مساعد نیست ،انشالا آخرت رو داریم ،خدا دیگه اونجا همه چی بهمون میده ،اما ما به دلیل آگاهی کاملون از احکام دین و اسلام اهل تقصیر هستیم و بابت کارهای انجام نداده باید توبیخ بشیم....به نظر من جهنم دلیلی بر عدل خداست ،خداوند برای امید دادن به مومنان برای تحمل سختی از طرف کافران بسیار بر جهنم و بهشت تاکید کرده ،یه سوال چرا جهنم کاری عبث هست؟؟؟؟؟؟شلید خداوند این تصویر هایی که از جهنم در قران اورده برای ترس بیشتر کافر ها از عاقبت کارهاشونه.!!!!!!!
پاسخ:
به نظر شما ساخت یه جای بد از خدا برمیاد؟تناقض نیست با کامل بودن خدا؟
ب عقیده ی من ساخت جهنم ن تنها چیزی ازکامل بودن خداوند کم نمیکنه بلکه ی دلیل محکم برعدالتشه و کمالش،اینکه خداوند رحمن و رحیمه یااینکه غفاره دلیلی بر نبود جهنم نمیشه،من فکر میکنم این صفات اونجایی تجلی پیدا میکنه ک انسانها بالاخره به بهشت راه پیدامیکنند(میگن فقط مسلمونا ولی من فکر میکنم همه)ویا ختی اونجایی ک درقرآن گفته میشه کارنیک به اندازه ی 10برابر وکار ناپسند به همون اندازه جواب داده میشه،امااینکه کامل منکر جهنم بشیم ویا حتی بگیم بهشتی باکیفیتی کم موافق نیستم،ماهممون ب طور فطری از کارای بدو خوب آگاهیم. ووقتی یه کارناپسند میکنیم فطرتمون بهمون میفهمونه که یه جا باید جزای این کارو ببینیم،،حالایااین دنیایاجای دیگه،من کاری به تفاسیر مختلف از قرآن ندارم،ولی معنای کلمه ب کلمه ی قرآن وجود جهنمو گوشزد میکنه،و میدونم ک مهربانی خدا ب نبود جهنم نیست،ب اینه ک توی هرآیه،توی هرحدیث توی هر روایتی،ی بهونه واسه خودش جور کرده ک مارو ببخشه،بلاتشبیه مثل ما که وقتی میخوایم یه عزیزیو تنبیه کنیم ولی منتطر یه قدم،منتظر یه عذرخواهی یاهرچیز دیگه ای هستیم ک اینکارونکنیم،ولی وقتی اون قدم نباشه???
پاسخ:
بهار خیلی نظرت عالی و کامل بود.اول ازت تشکر میکنم که با این دقت نظر مطالب رو دنبال میکنی.
من منکر بهشت و جهنم نیستم،ولی میخوام اینو بگم که چرا همیشه "چوب خدا"؟؟؟؟ چرا یبار نگیم "بوس خدا" ؟؟ روزی چندبار تو نماز میگیم "بنام خداوند بخشنده مهربان"؟ 
بعدم بیایم سراغ کیفیت جهنم: ب نظر من خدا نمیتونه کار اشتباه بکنه،معمار بدی نیست. یعنی دور از صفت خداست کار ناقص و زشت. ولی شاید بشه اینجوری توجیه کرد که تو متن قرآن اومده دوزخیان خودشون رو سرزنش میکنند و خودشون رو ملامت میکنند که چرا لایق بهشت نشدیم.(این شاید همون کیفیت بهشت یا جهنم باشه) و همینه که جهنم رو براشون جهنم میکنه.
بازم مرسی از نظرت که واقعا عالی بود.ممنونم

اول تبربک برای وبلاگ ! و امید موفقیت روز افزون....

این مطلب واقعا تامل برانگیز بود! من یکی که تا حالا از این نظر نگاه نکرده بودم! یکم روش تحقیق کردم!!

ما میگیم خدا عادله. پس لازمه ی عدالت خدا اینه که اونهایی که توی این دنیا مرتکب گناه شدن بلاخره یه جوری تاوان گناهشونو بدن . به نظر من جهنم رو اعمال خود آدم میسازه. مثل الان که توی دنیا وقتی گناهی مرتکب میشیم یه جورایی عذاب میکشیم، اون دنیا هم همین عذابه که برامون تجلی پیدا میکنه! و در اصل جایی به اسم جهنم وجود نداره! اینم که میگن دنیا مزرعه ی آخرته به همین برمیگرده. یعنی ما یه جورایی هیزم آتیشمونو با خودمون از دنیا میبریم! , و اونجا عذابش گناهانمون رو میکشیم. با این حال این عذاب دایمی نیست و در نهایت همه ،به بهشت میرن. به جز افرادی که واقعا منکر هستند.


پاسخ:
سلام
مرسی از نظر خوب و کاملتون
شنیدی که میگن روح فلانی با ابرار محشور بشه ؟
اتفاقا تصویر بالا شرح کاملی از قرآن هست و فکر نمیکنم مسیح خلاف قرآن رو ترویج داده باشه .
در طبقه دوم عده ملبس که در حال دستگیری از برهنگان طبقه زیرین میکنند و شاید منظور همان شفیعان و افراد نیکوکار اسلام باشه .و به ترتیب حرکت و نمو در طبقات بالایی دیده میشه تا آخرین مرحله که به قول قرآن کریم (وبا ابرار و بزرگان همنشینند)، سکون و آرامش .
البته این تصویر من از این عکس بود .
پاسخ:
مرسی آقا شهاب.
۱۸ اسفند ۹۲ ، ۱۵:۴۰ تا بیکران ...
شبهه تو ذهنت اومده خوبه اما بهتره از چهارتا اهل فن بپرسی. توالی فاسد فرضیه شما بسیار بسیار بدتره.

نشون میده نه خدا رو اونجور که هست میشناسیم، نه بهشت و جهنم رو، نه دیگر اصول اعتقادی رو. اگه هنوز به حقانیت قرآن شک دارید بهتره زود تر برطرف کنید که کم کم به انکار تمام اعتقادات میکشه.

وجود جهنم از لوازم وجود خداست اگه میشد حضوری با هم بحث میکردیم خیلی خوب میشد. ولی افسوس...
پاسخ:
من هیچوقت به حقانیت قرآن شک نداشتم و ندارم.فکر کنم اشتباه برداشت کردید.ولی باز هم از شما ممنونم
من یک سوال از شما میپرسم:
مگه ما همیشه نمیگیم خداوند از روح خودش تو وجود ما دمیده و ما مخلوقات خداوندیم؟؟
 هممون هم میدونیم که ما توی وجودمون نفسی تحت عنوان نفس اماره داریم که به تعبیری نوعی شیطان ومظهر بدی در وجود ماست وبنا به سخن امام علی (ع) دشمنی ترین دشمن ماست
از نوشته های شما باید اینطور برداشت کرد که افرینش همچین چیزی هم از خداوند بعیده و باکامل بودن خداوند تناقض داره که اینطور نیست...
و دیگه اینکه جهنم برطبق مصلحت خداوند افریده شده و خدا بنابر مصلحت خودش انسان هارو در اخرت عذاب میده که این هم اتفاقا نمونه بسیار عالی از عدل و کمال خداست..

پاسخ:
سعیده خانم خیلی خوب نوشتید.مرسی
من رو هم به فکر بردید.
درود بر شما
خداوند کامله
و کامل بودن با افراط و تفریط و تک بعدی بودن در تناقضه
اینکه وجودی صرفا خیر و بخشش باشه و برای خطا کاران و قانون شکنان تفاوتی قائل نشه ، نشانه کمال نیست.
شما تو خود بشر حتی متصور شو، یک نفر فقط جاذبه باشه و هیچ دافعه ای نداشته باشه!!!
این امکان پذیر نیست مگر اینکه اون فرد به اصول و ارزشی پایبند نباشه و خودش را با شرایط مدام تطبیق بده!!!
حضرت علی همنقدر که با محرومین و ستم دیدگان مهربون بود، در مقابل مستکبرین محکم و عادل بود.

خدا بدی و شر نمی آفرینه، اما قوانینی بر جهان وضع کرده که هر کنشی واکنش متناسب با خودش رو داره.
در نتیجه عذاب و شکنجه و تمام بدیهای جهنم، صورت معنوی و بعد ماورایی اعمال خود جهنمیاست.
من فکر میکنم باب شدن این شبهه که خدا انقدر مهربونه که دلش نمیاد هیشکی رو بفرسته جهنم ، بیشتر برای توجیه گناه و ارضای حس راحت طلبی و بی مسولیتی ما انسان ها بوجود اومده.

خدا گفته:

اگر دشمنان علی نبودند جهنم را نمی افریدم

من از شما یه سوال دارم:

اگر قرار باشه پیامبر و امام و همه ادای خوب برند بهشت و ادمهایی امثال شمر ویزید یا اصلا نه همین ریگی و صدام یا اونم نه همین کلاهبردارای کثیف هم برند بهشت اونوقت بازم میشه گفت خدا عادله؟؟؟؟

یا میشه گفت افرینش انسان و جهان بیهوده نیست؟

پس اگر اینطوره هر کس هر گناهی خواست انجام بده ته تهش میره طبقه پایین بهشت؟؟؟

از یه عقل سالم همچین استنباطی بعیده...

سلام کاش برای موضوعتون یک عکس باحیا انتخاب میکردین  شرم اوره  از شما انتظار نداشتیم

پاسخ:
این عکس از کلیسای وانک هست. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی