بهار توبه شکن

بهار توبه شکن

به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم
"بهار توبه شکن" می‌رسد چه چاره کنم
سخن درست بگویم نمی‌توانم دید
که می خورند حریفان و من نظاره کنم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

3 نکن

شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۶، ۰۷:۲۷ ب.ظ

وای به وقتی که اوضاع 3 بشه

ما ایرانیها در بین سخنان عامیانه بعضی زمانها برای کنترل امور از این اصطلاح استفاده میکنیم:

" 3 نکن"

اما وای به وقتی که برای کنترل همان امور مجبور بشویم 3 بکنیم.

بحث از طنز گذشته و به واقعیت نزدیک شده؛ متاسفانه چندوقتی هست مدیران آموزشی شهر درصدد تبدیل سهمیه منطقه کنکور خوانسار از 2 به 3 هستند(هرچند کاری بسیار بیهوده و نشدنی است،اما به هرحال باید یکبار برای همیشه پرونده این کارهای ناسنجیده بسته شود.)

ابتدا از نقطه نظر خود کنکور بررسی میکنیم که بهتر متوجه سودها و زیان های تبدیل سهمیه از 2 به 3 بشویم.

تا سال 1387 و قبل از اجرای طرح بومی گزینی و پذیرش براساس شکست ظرفیت این کار بسیار خوب بود. اما در وضعیت کنونی اصلا توجیه عقلانی ندارد. چرا؟

اگر هدف ما بهبود نتایج قبولی در دانشگاه برای دانش آموزان باشد؛ و نه صرفا بهبود آمار رتبه های دانش آموزان برای مدیران شهر !!! ؛ ما دو استراتژی کلی داریم. 1- بهبود کیفیت آموزشی 2- تبدیل سهمیه مناطق(البته از نظر مدیران آموزشی)

1- استراتژی اول که کاملا واضح و مبرهن است و برای هیچ عقل سلیمی لزوم و ضرورت آن نیاز به توضیح ندارد.

2- این استراتژی به نظر من(بعنوان عقل سلیم نگارنده این متن) اعلام ورشکستگی و فروپاشی یک سیستم آموزشی محسوب میشود.دلیل آن هم در ادامه با بسط و توضیح کامل آورده شده است.

 رشته های دانشگاهی براساس میزان گستردگی در حوزه کشور به 4 طریق گزینش دارند(در صفحات ابتدایی دفترچه انتخابات رشته انواع رشته ها و نوع گزینش آنها قید شده است که در زیر چند تصویر به طور خلاصه جهت اطلاع خوانندگان این متن آورده میشود.)

با توجه به تصویر فوق متوجه میشویم که رشته‌های دانشگاهی براساس نوع پذیرش به 4دسته استانی،ناحیه ای، قطبی و کشوری تقسیم می‌شوند.

- رشته های دانشگاهی اگر براساس سهمیه مناطق گزینش کنند، شکست ظرفیت رخ خواهد داد. یعنی ظرفیت رشته براساس تعداد افرادی که در هر سهمیه هست، به نسبت تعداد جمعیت تقسیم خواهد شد.

 

برای اینکه بهتر متوجه بشوید که ما جزو کدام ناحیه و قطب هستیم به تصویر زیر نیز دقت کنید.


نتیجه 1: با توجه به موقعیت جغرافیایی خوانسار تعداد داوطلبان سهمیه منطقه 2 در استان،قطب و ناحیه نسبت به منطقه 1 هم بیشتر است و این یعنی تعداد ظرفیت که رشته های استانی، قطبی و ناحیه ای برای منطقه 2 تخصیص میدهند خیلی بیشتر از منطقه 1 است و قطعا تعداد این ظرفیت نسبت به منطقه 3 خیلی خیلی بیشتر است.

تا سال گذشته یک رشته پس از تخصیص ظرفیت به نسبت تعداد شرکت کنندگان بین سهمیه مناطق،خانواده شهدا و ایثارگران و رزمندگان تقسیم میشد، که از امسال این قانون هم تغییر کرده و سهمیه شهدا و ایثارگران نیز حذف شد.

 

بنابراین، و باتوجه به تصاویر بالا، منطقه3 بودن هیچ اولویتی در تخصیص اضافه ظرفیت یک رشته ندارد؛ و رشته ها صرفا براساس رتبه در سهمیه و به نسبت تعداد شرکت کنندگان در آن سهمیه اختصاص پیدا خواهد کرد.

  • این روند تخصیص رشته ها برای منطقه3 همیشگی نیست
  • تعداد افرادی که برای هررشته تخصیص داده شده بود زیر6 نفر برای شهرهای منطقه3 در استان بود. که قطعا برای بودن در بین این 6 نفر هم اولویت با افزایش کیفیت آموزش است تا تبدیل شدن به منطقه 3 و باز (بر و بر نگاه کردن به دفترچه) افسوس...
  • اگر خوب به تصویر زیر نگاه کنید متوجه خواهید شد که پذیرش در این رشته ها تعهد 3برابر دوره تحصیل (یعنی 15سال) را نیز میخواهد.
  • مهمتر از همه این امتیازات فقط برای رشته تجربی لحاظ شده است که قطعا در سالهای آینده ارائه همین امتیازات هم به رشته تجربی الزام ندارد(بخاطر اینکه سالهای قبل همین امتیازات برای رشته تجربی هم نبود)
 

به جز موارد بالا این نکته را هم فراموش نکنیم، منطقه3 شدن در سیستم سازمان سنجش تبعات بعدی دیگری مثل ازدست دادن یکسری امکانات آموزشی، تنزل درجه شهر و شاید تاثیراتی در آینده سیستم آموزشی همین شهر نیز داشته باشد.
همه این موارد در بالا ذکر شد تا به عمق فاجعه تبدیل شدن به منطقه 3 پی ببرید.

البته دلایل دیگری هم مزید بر علل فوق وجود دارد، که به احتمال اینکه شهرهای منطقه 3همجوار از شنیدن آن ناراحت خواهند شد، از بیان آنها صرف نظر خواهم کرد.

 

درآخر، مسئولین آموزشی محترم شهرستان

قطعا با ادامه این روند هجم انتقاداتی که از طریق فضای مجازی و فضای عمومی شهر به شما وارد خواهد شد، نه تنها کم نخواهد شد، بلکه روز به روز بیشتر خواهد شد.

بهتر است بجای بزک کردن وضعیت موجود، به فکر راه حل های اساسی باشید و از انتقادات مطروحه ناراحت نشوید.

امید که نوشته بالا موجبات تغییر و تصحیح روند موجود را فراهم آورد.


پ ن: تمام تصاویر فوق از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 95 انتخاب شده اند.
پ ن2: برای توضیح بیشتر. به گواه همه دوستانی که در دانشگاه دولتی تحصیل کردند، رتبه کسی که از منطقه 3 قبول شده نسبت به کسی که در همان رشته محل از منطقه 2 قبول شده خیلی بهتر است، این خوب بودن رتبه(که من این را به اصطلاح رتبه قشنگتر میگویم) بجز یکسال اول هیچ سودی برای خود فرد ندارد، اما همین رتبه قشنگ، برای ارائه آمار خیلی به درد مسئولین آموزشی میخورد. دلیل این اختلاف رتبه همان شکست ظرفیت و جمعیت کمتر منطقه 3 نسبت به منطقه 2 است که البته رتبه های کشوری کاملا گویای نبود اختلاف علمی بین این دو نفر خواهد بود. 


رونوشت به:

 1- نماینده محترم شهرستان خوانسار و گلپایگان مهندس بختیار جهت استحضار

 2- فرماندار محترم شهرستان خوانسار جهت استحضار و ترتیب اثر(بعنوان ریاست شورای آموزش و پرورش شهرستان)

 3-ریاست محترم اداره آموزش و پرورش شهرستان جهت اطلاع

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۱۲
امیر صانعی خوانساری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی