بهار توبه شکن

بهار توبه شکن

به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم
"بهار توبه شکن" می‌رسد چه چاره کنم
سخن درست بگویم نمی‌توانم دید
که می خورند حریفان و من نظاره کنم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

خوانسار(آموزش و پرورش)

جمعه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۰۴ ق.ظ

همونطور که در سخن نخست گفتم از همه دغدغه های فکری خودم در این بلاگ سخن مطرح میکنم. و امروز بخاطر اینکه خیلی از دانش آموزان خوانسار کنکور،البته از نوع آموزشی دارند تصمیم گرفتم کمی از مشکلات اونها صحبت کنم.

بعد از تقریبا 12 سال درس خوندن در فضای آموزشی شهرستان و تقریبا 3سال کارهای مشاوره و آموزشی،باز هم بیشتر در سطح شهرستان، با قاطعیت میگم که عمده مشکل دانش آموزان خوانسار و سیستم آموزش پرورش شهرستان در دوره متوسطه قرار داره.

از همون سال اول و مسلط نبودن مشاوران به مباحث رشته ها و اینکه هرکس درسش خوبه باید بره رشته ریاضی و بقیه به ترتیب در سایر رشته ها پخش بشند،و حتی در دو،سه سال اخیر دیدیم که حتی بزور بعضی دانش آموزان رو برای اینکه رشته ای رو با دانش آموزان کم نداشته باشند اونها رو به اجبار به اون رشته میفرستند، و من همیشه برای اینکه به اونها ثابت کنم کاری اشتباهه میگم یه وکیل عالی خیلی بهتر از یه مهندس معمولیه. تست تعیین شغل جان هالند هم که تقریبا حدود 20 ساله که از وجاهت علمی و روانشناسی قبلیش برخوردار نیست.

این سال اول... 

همینطور هم که بالاتر میرند به خاطر صعف در درس های پایه در سالهای بالاتر با ضعف علمی شدیدی روبرو میشند و این صعف هرروز بیشتر و بیشتر میشه.

تا سال چهارم یا همون پیش دانشگاهی سابق که اول از همه نبود مشاوران توانمند،صعف های پایه ای و همینطور نداشتن روحیه مزید علت میشه و وقتی هم اون دانش آموز نتایج کنکورش میاد مسئولان آموزش و پرورش با وقاهت تمام تقصیر رو از اولیا و خود دانش آموز میدانند.

اما چند مسئله:

1- سلیقه ای برخورد کردن دبیران: خیلی وقتها شده که دبیر از کلاسی تا کلاس دیگه مطالب کمتری میگه و دبیر از همون ابتدای سال از این صحبت میکنه که من به این کلاس امید ندارم و فلان کلاس خیلی خوبه و همین پیش داوری های غیر منطقی.

2- تاثیر سخن دبیران: بعضی وقتها سهوا یا حتی عمدا دبیرانی که وظیفه روشن کردن و فعال کردن استعداد دانش آموزان خودشون رو دارند،گاهی با نگاهی یا حرفی اونها رو بی انگیزه میکنند و حتی برای دانش آموز خود من پیش اومده بود که بخاطر حرف دبیرش درسی که قبلا حداقل 60 درصد میزد رو دیگه با یک ترس عمیق بش نگاه میکرد و متاسفانه سر جلسه کنکورش 30 درصد زد.

3- تنگ نظری مسئولان آموزشی: خیلی از جوانان شهرستان هستند که دارند در سطح کشور و در مراکز استانها مثل تهران و اصفهان تدریس میکنند ولی وقتی به آموزش و پرورش میرند یا به مدیران مدارس مراجعه میکنند که حتی به صورت رایگان در کلاسهای تقویتی با دانش آموزان کار کنند با مخالف و برخورد سرد اونها روبرو میشند.( بعنوان مثال خانمی هستند که الان دکترای برق دارند و ایشون با این سطح سواد،و پیشینه علمی قویشون در شهرستان اجازه کار بشون داده نشد ) در حالی که حاضریم بریم از اصفهان مشاور یا دبیر بیاریم که بعدا کاشف به عمل میاد هیچ تخصصی در اون زمینه ندارند و آخرسر هم با دانش آموزان با تمسخر رفتار کنند.

4- مشکل خود خانواده ها: خیلی از خانواده ها حاشر نیستند که برای آینده فرزندانشون هزینه کنند و حاضرند سالهای بعدش هزینه تحصیل اونها در دانشگاه آزاد رو بدند.


پ.ن.1: من اینها رو بعد از سه سال سکوت گفتم و لطفا بر من خرده نگیرید،چون من خودم از یک خانواده کاملا آموزش و پرورشی هستم چه از طرف مادر و چه از طرف پدرم و همه اینها رو از روی دلسوزی مطرح کردم.

پ.ن.2: روی سخن من در این مطلب با عده قلیلی از مسئولان و دبیران هست. خود دبیران بنده در دوران متوسطه مطلع هستند که من همیشه دستبوس اونها هستم و به اونها مدیونم.در دبیرستان های دخترانه هم هستند دبیرانی که واقعا هیچوقت از مطلبی کم نگذاشتند و دلسوزانه با بچه ها رفتار میکنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۲۵
امیر صانعی خوانساری

نظرات  (۱۱)

۲۵ بهمن ۹۲ ، ۱۱:۵۰ dash omid aghmangol
jenabe saneei kabir, lotfan az ruze valentine ham yek matlabi benevisid ta feiz bebarim.

پاسخ:
چشم جناب آق منگل :D

سلام

با عرض تبریک به خاطر وبلاگ نوپاتون و آرزوی موفقیت

با نظراتتون موافقم اما خود بچه ها هم مقصر هستند. همه از شرایط گلایه دارند اما هیچکدوم کاری انجام نمیدن! مسلما با ساکت نشستن نباید توقع بهتر شدن اوضاع رو داشته باشند!!

من قصد توهین به هیچ دبیری رو ندارم اما باید قبول کنیم بعضی دبیرها واقعا برای تدریس سال 4 ام مناسب نیستند و صرفا به خاطر اینکه وقت آزادتری دارند این کلاسها بهشون واگذار میشه! که این کوتاهی در حق دانش آموزه! باید براش فکری بشه! یا مشکل وجود دبیر مرد که توی دبیرستان های دخترونه هست! قانونی که جای استثنا داره ولی....

ب هرحال چیزی که واضحه اینه که با حرف و نقد اوضاع بهتر نمیشه و باید اقدامی انجام بشه که بیشترش هم وابسته به همون بچه ها و خانواده هاشونه!

پاسخ:
امیدوارم امسال که فرصت و امکانش نیست.
ولی سال آینده در این وضعیت تجدید نظر و بازبینی اساسی صورت بگیره.
شما یکی از مهمترین مشکلات بچه ها رو مطرح کردید امیدوارم مسئولان هم برایه رفع مشکلات هر چه زودتر اقدام کنند
به امید موفقیت هایه روز افزون شما
پاسخ:
من هم امیدوارم مسئولان وبگرد آموزش پرورش این حرفها رو منتقل کنند. ممنون از شما

۲۶ بهمن ۹۲ ، ۲۲:۵۵ پرستو عسکری
سلام و درود بر شما، دقیقا به هدف زدید و اصل قضیه را بیان کردید. متاسفانه جبهه گیری در مقابل هرگونه پیشرفت، یکی دیگه از مشکلات سیستم هست. البته این از طرف همه نیست و عده ای خاص هستند که سنگ جلوی پای دیگران میندازن. ممنون از شما که به پیشرفت بچه ها که یک نسل بیشتر با ما فاصله ندارند و باعث افتخار ما هستند کمک می کنید. به امید این که روزی برسه که هیچ استعدادی در شهر ما به این دلایل پیش پا افتاده کور نشه!
پاسخ:
ممنون از دقت نظر شما
salam
aval ja dare az baazi az dabira tashakor konam chon vaghean baraye bache ha sange tamoom gozashtano az hich noktei darigh nemikonan mesle dabire difransilo gosaste dabirestan 17 shahrivar .
ama dar avaz az baazi moalema ham gele daram .chon vaghean baazi az moalema ya az ohdeye tadris doros chaharom bar nemian ya khodeshun nemikhan bachehaye shahreshun be jaei beresan .
torokhoda biaeid yekam az chizaye hashiei fasele begirimo yekam faghat ye kam be fekre ayanfdeye danesh amoozatun bashid bekhoda rahe doori nemire tu hamin shahre khodetune .
amoozesh parvare ham ke dg hichi ......

۰۶ اسفند ۹۲ ، ۰۹:۲۴ همون ناشناس
آخ از معلمهایی که هرسال درجا می زنند و اطلاعات علمیشون به روز نیست آخ از معلمی که فکر می کنه بچه ها جونورهای وحشی هستند و به خودش اجازه می ده با هر مطلبی سرشون رو گرم کنه .این رو دیگه نگو د رمورد اون رییس تون بگو که اصلا نمی دونه تو زیر مجموعش چی میگذره...
۱۱ اسفند ۹۲ ، ۰۷:۴۳ زهرا اصفهانی
از ما که گذشت ،ولی خواهشا کسایی که می خواین معلم شین ،یه مقدار نسبت به کاری که می خواین انجام بدین فک کنید ،احساس مسئولیت کنید ،انتقاد پذیر باشید ،این همه برای ضمن خدمت می خونید امتحان میدید که امتیازتون بره بالا ،یک اپسیلون اونو تو کلاس اجرا کنید (به خدا گناه نمیشه)بابا سطح علمی نمی خوایم ،اخلاق خوب می خوایم  ،حداقل تو این دوازده سال بچه یه چیزی یاد بگیره پس فردا تو زندگی به دردش بخوره......من عمرا برم معلم بشم .
۱۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۴۵ بچه های ناب4 ریاضی 17 شوریور
تازه  یه سری دبیران عزیز پیشبینی کردهبودند ما بچه های 4 ریاضی بعد عید وحشی میشیم الانم که بعد از عید و......................لطفا از ما دوری گزینید اسیب نبینید

سلام

من هم به عنوان یک معلم از خودم شاکییم چون دانش اموزی مثل خانم اصفهانی را نتونستم درست تربیت کنم و صد افسوس که ایشان فرزند یک فرهنگی می باشد .وقتی ایشان در مورد شغل مادرشان این همه ناسپاس است دیگران چه توقعی می توانند داشته باشند. ضمنا خانم اصفهانی هر کسی لیاقت نام و منزلت معلم را ندارد .همچنین بدانید که برای رسیدن به چنین پستی فیلتر های زیادی وجود دارد از جمله ادب و اخلاق و  با سابقه ای که من از شما سراغ دارم از همین فیلتر اول هم نم توانی گذر کنی ....

پاسخ:
سلام. من نمیخوام از خانوم اصفهانی دفاع کنم یا تنبیه کنم. خداروشکر میکنم که تونستم در مقام معلم جایگاه مناسبی داشته باشم و پیشینه و خانواده من هم فرهنگی بودنم رو تضمین میکنند(هر چند از فضل پدر مرا چه حاصل)
اما شما بعنوان دبیر ،اول نباید انقدر راحت درباره کسی صحیت کنید و همین فیلتر اولی که یک زمانی شما ازش عبور کردید رو زیر پا بذارید و دوم هم اینکه حداقل خانوم اصفهانی به این درجه از توانایی و اعتماد به نفس رسیده که با اسمش نظر میذاره و از نظرش دفاع میکنه (درحالیکه خیلی راحت میتونست با اسم مستعار به توهین و ناسزا بپردازه)
علی ای حال من همواره به کسانی که در اصفهان و کاشان و خوانسار باشون در ارتباط بودم و هستم،نه بعنوان معلم به عنوان دوست و راهنما همواره افتخار کردم و بچه های ریاضی 93 رو همیشه جزو بهترینها دونستم و میدونم.
۲۶ مهر ۹۳ ، ۱۶:۱۶ زهرا اصفهانی
خانم معلم کسی که خالص باشه. نیازی به فیلتر نداره. من همیشه مورد انتقاد کسایی بودم که منو درست نشناختن. پس توقعی هم از شما نمیره.بیشتر از اینکه بابت تربیت من شاکی باشید.بابت قدرت تحملتون برای شنیدن واقعیت ها شاکی باشید.اگه فیلتر پارتیه خدارو شکر میکنم. که من تنها پناهم خداست.
۲۶ مهر ۹۳ ، ۱۶:۴۳ زهرا اصفهانی
این حرف شما که صد افسوس من فرزند یک فرهنگی ام اون مثال رو تداعی میکنه گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری....من به خودم بابت زهرا اصفهانی بودن  افتخار میکنم و فقط و فقط زهرا اصفهانی نه فرزند یه فرهنگی(برداشت آزاده)
د

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی