بهار توبه شکن

بهار توبه شکن

به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم
"بهار توبه شکن" می‌رسد چه چاره کنم
سخن درست بگویم نمی‌توانم دید
که می خورند حریفان و من نظاره کنم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
** تا 11 مهر سری های بعدی مشاوره آغاز راه منتشر خواهد شد**
خب سال تحصیلی جدید هم داره شروع میشه و شروع کار برای کنکور و رفتن به دانشگاه...
اول اینو بگم که خیلیا میگن کنکور رقابت بین بچه هاست و سعی کن از رقیبات عقب نمونی و هزار و یک چرند دیگه... همینجا بتون میگم که این حرف کاملا اشتباهه و تو کنکور هرکسی صرفا رقیب خودش و گذشته خودشه و این حرف رو منطقی بتون (یا تو پانوشت همین مطلب یا تو مطالب بعدی) اثبات میکنم

توی اولین قسمت میخوام روش کلی برنامه ریزی یا همون استراتژی برنامه ریزی رو براتون توضیح بدم و تو قسمت های بعدی روشهای اجرائی و جزئی برنامه ریزی رو توضیح میدم.

برنامه ریزی برای کسانی که آزمونشون فقط درسای مدرسه هست با کسانی که آزمونشون درسای مدرسه و سالهای قبل با همدیگه هست (کنکوریا) یه خرده فرق داره.

1- کنکوریا (سال چهارم نظری و سوم فنی و کاردانش):
الف- دانش آموزان:
شما باید درس هرروزتون رو همون روز بخونید و این یعنی تو برنامه ریزی اول از همه درسای هرروز مدرسه رو کپی میکنید.

اما سوال اینجاست که چرا اینکار رو انجام بدیم؟؟؟؟
وقتی شما توی مدرسه درسی رو یاد میگیرید ولو اینکه خوب و کامل نباشه، ولی این مطلب تو لایه های بالایی ذهنتون هست و دسترسی سریعتری تو لایه های ذهنتون بش هست (تو ذهن کوتاه مدتتون جاگرفته)،و اگر همونروز این مطالب رو تثبیت نکنیم خیلی زود فراموش میشند و دوباره وقتی بخواید درس رو بعد از چندروز مطالعه کنید، باید وقت و انرژی بیشتری برای یادگیری اولیه براش بذارید. پس بهتره درس هرروز رو همون روز مطالعه کنید و همون روز تستهای آموزشی حدود 10 تا 20 تا تست از اون موضوع بزنید.

اما بقیه برنامه این دوستان چجوریه؟ کسانی که تو مدرسه آموزش پایه رو هم دارند مثل بچه های اژه ای و امام صادق و فرزانگان که تا ساعت 4 عصر مدرسه هستید.شما در طول هفته تا چهارشنبه فقط درسای مدرسه رو کار بکنید.
و کسانی که تو مدارس دولتی و یک سری از مدارس غیردولتی هستید (مثل بچه های خوانسار) در روز درسای مدرسه و آخر شب هم درسای پیش دانشگاهی آزمون رو کار بکنید.
و هردو گروه درسهای پایه که توی آزمون میاند رو بذارید برای آخر هفته. (البته اگه در طول هفته هم بعضی روزها خالی بود و وقت اضافی داشتید کار کنید)

ب- فارغ التحصیلان:
شما قبل از اینکه شروع کنید من چندتا نکته بهتون میگم:
  1. اشتباهات و نکته های مثبت سال گذشتتون رو توی بازه های مختلف بنویسید. یعنی اینکه بنویسید و مشخص کنید سال گذشته تابستون، ترم اول،بهمن و اسفند ، تعطیلات عید، نیمه دوم فروردین و اردیبهشت و در نهایت خرداد چه کارهای مثبت و چه اشتباهاتی انجام دادید اعم از آموزشی و رفتاری (یعنی حتی بنویسید که تو افکارم به چی فکر میکردم و چقدر بم ضربه زد) . و لطفا اشتباه بقیه شامل مشاور و مؤسسه و مدرسه رو جداگونه بنویسید. تو برگه خودتون فقط اشتباهات و کارهای خوب خودتون لطفا.
  2. شما امسال خدای تجربه هستید ولی مراقب روحیتون باشید. امسال از همین الان کارها،افکار و افرادی که میتونند بهتون کمک کنند و روحیه بدند معلوم کنید و با همینا کار کنید.
  3. کار عجیب غریب نکنید. کسانی که سال دوم هستند بخاطر اینکه وقت بیشتری دارند معمولا کارهای عجیب غریب زیادی انجام میدند. قبل از انجامشون با یه مشاور هم صحبت کنید.

اما روش برنامه ریزیتون. یه برنامه درسی مثل پیش دانشگاهیا بچینید،عین اینکه میرید مدرسه. صبحها درسای پیش رو بخونید و آموزشی کار کنید. با کتابهای کمک آموزشی و حتی فیلمهای آموزش درسها که توی بازار اومده. و عصر ها هم تست زماندار مطالبی که صبح خوندید و کار روی مباحث پایه.


2-دانش آموزان: شما هم درس هرروزتون رو همون روز بخونید.عصرها که از مدرسه برمیگردید اول درس همون روز بعد تست آموزشی اون مباحث و اگر آخر روز وقت داشتید تست زماندار حل کنید وگرنه آخر هفته تستای زماندار یا آزمونیِ مباحث مدرسه و یا آزمونی که ثبت نام کردید رو کار کنید.

اما سوالی که میخواند اکثر بچه های دبیرستانی بپرسند اینه که: ما امتحان نهایی داریم و اگر تستی کار کنیم اون خراب میشه. شما بجای اینکه تمریناتی رو حل کنید که صرفا مهارتتون رو زیاد میکنید و نکته ای یاد نمیگیرید ازشون، میتونید تست کار کنید و نکته های حل تست و سرعتی جواب دادن رو یاد بگیرید. نکته هایی که خیلیاشون رو توی امتحانات نهایی هم میتونید باشون سوالات رو حل کنید و تو بعضی مباحث مثل (حد و استوکیومتری) که نمیتونید از روش تستی استفاده کنید میتونید برای کنترل جواب نهایی ازشون استفاده کنید. و مهمتر از همه اینکه از بچه های کنکوری که توی مدرستون هستند سوال کنید،بپرسید که سال چهارم از همون اول چقدر گفتند ای کاش سال های قبل هم کنکوری و قوی درس خونده بودیم.


پ ن1: استفاده و بهره بردن از مطالب بالا و مطالب آینده به شرط اینکه کامل بیان بشه ، حتی با اسم خودتون کاملا مجاز و حلاله. من که به شخصه راضی ام.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۱

نظرات  (۷)

سلام ولی. خوابگاه دلتنگی داره خیلی
پاسخ:
بعله :))
چه خوبه که ذکات علمتونو نتی حساب میکنید :))
پاسخ:
خیلی از این تعبیرتون لذت بردم.مرسی
۰۳ مهر ۹۳ ، ۰۰:۲۸ زهرا اصفهانی
فری جان مث من باش.. ببین من چقدر خوشحالم..قم.... یادش بخیر صبا دیر میومدم مدرسه.مدیر عزیز منو نوازش میکرد بعد اجازه میداد بیام کلاس....فرزانه موز.. فسفر.. پتاسیم..حیف شدیم..هیچ کس این استعدادای نهفته ی مارو کفش نکرد:-( قابل توجه برخی از دوستان که میخواستن آخر ترم با من گفتمان کنن... ما با نرفتن هفته اول به دانشگاه جای پای خود را محکم نمونده.واز الان از حراست دانشگاه هیچ گونه رعب و وحشتی به دل خود راه نخواهیم داد....اینا رو گفتم بگم تغییر نمیکنم. باتشکر زهرا:-) 

۰۴ مهر ۹۳ ، ۱۹:۱۶ زهرا اصفهانی
ما هم یکی ازمون تعریف میکرد. لذت میبردیم..ولی متاسفانه کسی پیدا نمیشه.خدا بده شانس
 سلام جناب صانعی وقتتون بخیر.
سوالی ازحضورتون داشتم ممیخاستم بدونم اگه احیانا دانشگاه آزاد دوباره اعلام تکمیل ظرفیت کنه واسه رشته های علم پزشکی من با تراز 6267 منطقه 3 در خوزستان احتمال قبولی در رشته پرستاری گچساران. آبادان. دزفول بهبهان .یاسوج.رو دارم.لطف میکنید اگه پاسخ بدید
پاسخ:
سلام نرگس جان. فکر نمیکنم اینا رو قبول بشی
آخه من شنیدم تو بهمن ترازا میشکنن..( خیلی غمگین هستیم )اصن انگیزه خوندن ندارم.الانم روزی 6 ساعت میخونم
اطرافیانم بهم فشار میارن ک چرا نمیخونی. کمک لطفا
پاسخ:
نرگس جان. یه اسلاید تازه آپ کردم. یه نگا بش بنداز
ببخشید مدام مراحمتون میشم. میدونید چیه.امسال میخام برم دانشگاه. شاید اشتباه میکنم که انقد مصر هستم ک برم اما کمک میخام آقای صانعی من ماهشهر هستم میخام ببینم بااین تراز شهرای نزدیک مامایی هم قبول نمیشم؟ ن میدونید حال روحیم چقد بده....
پاسخ:
نرگس برو تو پست جدیدم. یه فیلم همین الان مختص واسه تو آپ کردم.برو یه نگاه بش بنداز.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی