بهار توبه شکن

بهار توبه شکن

به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم
"بهار توبه شکن" می‌رسد چه چاره کنم
سخن درست بگویم نمی‌توانم دید
که می خورند حریفان و من نظاره کنم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

من یک خوانساری ام

پنجشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۱۰ ب.ظ

صاف برم سر اصل مطلب

چرا ی سری از ما جوونای خوانسار ،حتی یک سری بزرگترا، حاضر نیستیم بگیم از خوانسار هستیم؟

چرا حاضر نیستیم به زبان خوانساری صحبت کنیم و میگیم کلاس نداره؟

شاید بخاطر اینکه الان دیگه هیچی نداریم بش افتخار کنیم!؟! شاید بخاطر اینه که از نظر ما مرغ همسایه در همه موارد طاووسه!!! 

بذارید کمی از گذشته صحبت کنیم، روزی خوانسار مرکز خرید و تجارت منطقه بود.

روزی برترین علمای کشور رو داشتیم. بعد از امام رضا که نماز باران خوند،دومین نفر از علمای خوانسار بود. 

عالمی داشتیم که شاه قاجار برای دیدارش از تهران به خوانسار سفر کرد تا فقط یک روز زیارتشون کنند.

اساتید خوشنویسی و خطاطی شهیر کشور از شهر ما بودند. حتی همین الان هم،چهره ماندگار خوشنویسی کشور استاد کابلی از شهر ما هستند.

اساتید موسیقی و آواز ،محمودی و ادیب خوانساری،که بسیاری از موسیقیدانان هنوز هم که اسم اونها رو به زبون میارند،کلاه از سر برمیدارند.

در زمینه علمی از پروفسور توکلی گرفته تا دکتر ملکی .

در تجارت هم بسیارند خوانساری هایی که در کشور آوازه اونها پیچیده...


اما زبان خوانساری. 

خیلیامون میگیم زرتشت و کوروش و تخت جمشید. آویز فرّوَهَر به گردنمون میندازیم. اما حاضر نیستیم یکی از قدیمی ترین زبانهای فارسی رو صحبت کنیم.زبان "فارسی پهلوی". اگه با زرتشتی های بزرگوار هم صحبت شدید چند دقیقه زبان اصلی که با اون دعا میکنند رو گوش بدید ، مشترکات زبانی رو متوجه میشید.


اما چه شد که به اینجا رسیدیم؟؟؟ یا چه کنیم که از اینجا بگذریم؟؟؟

چندروز پیش روز گویش خوانساری بود. چقدر میشد و میشه اینطور مراسم ها رو از حد یه مراسم معمولی به یک مراسم باشکوه تبدیل کنیم. ففط عادت نکنیم به سوت و جیغ و هوار(حداقل جشن روز خوانسار اینطور نباشه). چرا از کودکان شروع نکنیم؟ همین کلیپ های تصویری به زبان خوانساری اگر حمایت بشند چقدر راحت میتونند استفاده از گویش خوانساری رو راحت ترویج کنند. یا بخش های علمی و...


در کنار همه اینها چرا در مدارس از بزرگان جوان و پا به سن گذاشته هیچوقت استفاده نمیکنیم؟ چرا بزرگان و سرمایه های انسانی شهر در مراکز استانها استفاده بشند و ما گدایی چهره های کمتر شناخته شده کشوری رو نکنیم.(مثال برای این یک مورد بسیار زیاد است.)


دوستان فرهنگ و ارشاد،تبلیغات اسلامی(!!) ، آموزش و پرورش ،میراث، وهاج ، شهرداری به خودتون بیاید و از صندلی هاتون درست استفاده کنید. ده سال دیگه شما مسئول انحطاط فرهنگی که ممکنه تا یک دهه دیگه اتفاق بیفته هستید. 


اما پاراگراف آخر. 

من افتخار میکنم در این شهر متولد شدم ، افتخار میکنم انتهای نام خانوادگی من با خوانساری ختم بشه، افتخار میکنم در شهری هستم که الگوهای فرهنگی،هنری و اقتصادی بسیار دارد و امیدوارم در زمره این اسامی قرار بگیرم.


امیر صانعی خوانساری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۱
امیر صانعی خوانساری

نظرات  (۷)

زنده باد خوسار و خوساری... .
۰۶ اسفند ۹۲ ، ۰۹:۲۰ همون ناشناس
آقای صانعی این قضیه تاریخ داره . ماخوانساریها از خود بیگانه شدیم ما خوانساریها به هم اعتماد نداریم دیگه میدونید چیه و این بی اعتمادی از سوی مسئولین شهر به مردمه نه مردم به مسئولین . تا وقتی شهر داره خراب میشه ه رکسی علاقه نداره پسوند یک خرابه رو فامیلش باشه . بعدش هم آقای صانعی وقتی متعلقاتت کارت تحصیلاتت توی یک شهردیگه باشه ناخودآگاه با خوانسار بیگانه میشی . و خوانسا رمیمونه و تعدادی مسئول که میگند به به چه دره خوش اب و هوایی ولی نمی دونند تو دل مردمش چی میگذره . حرف بسیاره ولی نمیشه تو ی ایت گفت . . .
گالیله : بنای هستی بر مبنای هندسه است .  روز مهندس مبارک .
پاسخ:
روز شما هم مبارک خانم مهندس آینده
سلام آقای صانعی خسته نباشید،دورادور وبلاگتونو پیگیری میکنم و واقعا از ی سریاش ک سردرمیارم لذت میبرم 
بنظر من ترویج گویش خوانساری ب ی کار عظیمتر و فراگیرتر احتیاج داره،من خودم کمتر کسیو میشناسم ک سنش زیر30باشه و بتونه ی فعل خوانساریو درست صرف کنه،تاحالا چقدر روی بنرای شهرمون مسابقه ای ک خاصه ی گویش خوانساریو تبلیغ اون باشه رو دیدیم?ما حتی یه هفته نامه یا ماهنامه یا هرچی راجع ب شهرمون نداریم،گویشش ک جای خود،چرا یه برنامه نمیذارن واسه بچه های زیر 10-12سال ک توش اون بچه فقط بتونه ی متن خوانساریو روون ترجمه کنه و حالا درتوانش جواب بده و حالا جوایزی رو هم درنظر بگیرن?من نمیدونم به کی مربوط میشه این مسائل?ولی اینو میدونم ک خیلیا آرزوشونه ک شهرشون ی همچین سرمایه  فرهنگی داشته باشه
پاسخ:
سلام.
ممنونم که دنبال میکنید،امیدوارم بتونم مفید باشم و خوب و رسا بنویسم.
باید گفت و گفت و فریاد زد تا شاید یک سری از خواب زمستانی برخیزند و فکر کنند.
۱۱ اسفند ۹۲ ، ۰۷:۳۲ زهرا اصفهانی
من فک می کنم ما تو شهرمون اون اعتمادی رو باید به هم داشته باشیم نداریم ،خودمون رو خیلی توی سنتها مون غرق کردیم ،شاید خیلی هاشون چندان مفید نباشه ،
بنده هم افتخار میکنم به خوانساری بودنم"پاینده باشی داش امیر
پاسخ:
بسیار لطف کردی داش محمود. سبز باشی
خداییش کیکای خونساری هم خوشمزه و مناسبه حتی واسه مجالس عروسی حالا از ما گفتن بود که بابا ما به شیرینی خونساری هم راضی هستیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی